Kort bericht

8 augustus 2016 - Mbuji-Mayi, Congo-Kinshasa

Kort bericht, niet zoveel te melden maar morgen vertrekken we naar het waarschijnlijk internet loze Mwene Ditu. En u zou zich ongerust kunnen gaan maken zonder mijn bijdragen. Negens voor nodig.

Vanmorgen naar project alfa, voor alfabetisering. Maar ze hebben toch zeker scholen? Jazeker. En ook wel scholen waar goed onderwijs gegeven wordt. Maar in dit land kun je een diploma ook kopen dus sommigen komen er zeg maar wat laat achter dat het toch wel nuttig is als je kunt lezen en schrijven.
En soms merken ouders dat hun kinderen op een school niet (goed) leren lezen en schrijven. Want ja, ook het diploma voor onderwijzer is te koop. En de aanstelling misschien ook wel.

Daarna naar het project in Basabasodia waar een opvang is voor oude weduwen die opeens alleen komen te staan als de man overlijdt en de kinderen hun heil ver weg zijn gaan zoeken. Weg was een beetje onhandig en liep over het uiteinde van de startbaan. Ergens ben ik wel blij dat ik niet de mogelijkheid gehad heb om een prachtige foto van een landend vliegtuig te kunnen maken...

Goed, morgen gaan we weer door, joepie. Beetje saai hier. Mbuji Mayi lijkt op zich wel wat levendiger dan Kananga, maar we zitten eigenlijk een beetje afgelegen in een wat saaie woonwijk, ook een beetje opgesloten in een wat saai missiehuis, al heb ik gisteren wel de valpartij van Annemieke en de winst van Anna gezien. Canal + op de satelliet. Helaas geen tijdrit kijken, we zitten dan in Mwene Ditu. Nou ja, je kunt niet alles hebben.

Tot zaterdag dan maar.
Lukt u dat???