Maman Angelique

6 augustus 2016 - Mbuji-Mayi, Congo-Kinshasa

Zaterdag ochtend bij het opstaan hing er een flinke brandlucht. Snel even gekeken, nee niet ons gebouw. We zitten hier ook in een woonwijk, beetje saai eigenlijk, dus het platbranden van velden zal het ook niet zijn.

Cornelius, de missionaris die ons hier op sleeptouw neemt, zou ons om negen uur ophalen, maar liet weten dat dat half 10 zou worden, wat uiteindelijk kwart voor 10 werd. Dat had te maken met de brandlucht. op zaterdag ochtend gaan veel mensen de straat op om die wat op de schonen. Veel afval wordt gewoon verbrand waar alles toevallig op een hoop eindigt. Er zijn ook hopen afval die niet verband worden, die blijven gewoon liggen waar ze liggen, of ze waaien in de loop van de week gewoon uit elkaar. Vooral een grote hoeveelheid water, in een stad zonder water wordt veel drinkwater op straat verkocht in plastic zakjes. Volkomen veilig water trouwens. Maar goed, die zakjes eindigen op straat. Slimme mensen zoals Johan Venken en pater Joseph, van wie we het project later deze week, in het internet-loze Tshilomba, gaan bezoeken laten deze zakjes ophalen door jochies om ze als plantzakjes op hun boomkwekerijen te gebruiken.

Bij het weeshuis van Maman Angelique viel al meteen op dat de kinderen het best goed maakten, we werden verwelkomd,met gezang door het grut.. Eerst de zakelijke kant van ons bezoek, een gesprek over het reilen en zeilen van het weeshuis. De bijdrage van de VvPP is niet voldoende voor het weeshuis, we willen graag wat meer goede projecten ook kunnen helpen dus meestal krijgt iemand maar een deel en moeten ze of verder zoeken of op een andere manier iets vinden. Na afloop van het gesprek een korte rondleiding, weer luid gezang en tot slot weer verder praten, nu meer algemeen, over de situatie in het land en vooral de Kasaï provincies. Met bier erbij... Toen wilde iedereen nog op de foto met ons en vertrokken we om in het huis van Cornelius samen met Erwin en Pater Joseph te lunchen. Pater Joseph bezoeken we komende week, Erwin is een jonge Indonesische Scheutist die hier, net als Richard, is om het Tshiluba te leren

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade