Elektriciteit.

13 augustus 2016 - Kasai, Congo-Kinshasa

Nu weer in Mbuji Mayi, helaas gisteren al terug gegaan, onze paterchauffeur Cornelis had twee missen voor te bereiden. Gelukkig had Richard speciaal voor ons een soort rijst van bij hem thuis, Nasi Koening, gemaakt.
Maar goed, twee dagen Mbuji Mayi,, dat wordt weer tussen wat lezen en evalueren door vooral Congo -Zen beoefenen. Zie mijn bijdrage over wachten.

Met Pater Adriaan nog een paar snelle bezoekjes aan oude VvPP projecten gebracht. Ook wat verschillen te zien gekregen tussen weeshuizen van bv een rijke congregatie en een arme. Dat is toch wel groot hoor.

In veel plaatsen hier heb je elektriciteit, min of meer. Ook niet overal natuurlijk. Wordt allemaal lokaal opgewekt, door een generator of door zonnetje energie.
Je ziet onderweg ook heel veel zonne panelen bij mensen thuis, aangesloten op een accu. Wij dachten ook slim te zijn met zo'n draagbaar setje maar in deze tijd van het jaar zelden genoeg zon, zelfs een uurtje netstroom is sneller opladen dan een dag in de zon.
In het landschap zie je soms ook hoogspanningskabels. Die dienen meestal niet om een stad van stroom te voorzien. Nee, het is veel lucratiever die stroom te exporteren. Ook wel particulier initiatief. Dan zie je Schots en scheef grote bamboe stokken staan met daaraan draden, uit elkaar gehouden door kleinere stokjes. Dat is particuliere stroom. Heeft iemand zelf een generator, een paar panelen en/of accu's en daar kun je dan stroom kopen, dat gaat dan via die bamboe palen. Ik heb geen idee hoe dat in de natte tijd gaat, met regen wind en onweer.
Misschien wil ik dat ook niet weten.