De eerste bezoeken.

29 juli 2016 - Kananga, Congo-Kinshasa

Vandaag twee projecten bezocht, de eerste in Bilomba, waar de post is van waaruit Pater Jan Peeters zijn missiewerken uitvoerde die uiteindelijk tot de oprichting van de stichting Vrienden van Pater Peeters hebben geleid. Nu moet, nadat de congregatie van scheut decennia niet meer aanwezig geweest is, pater Muamba Lievin Patrice de kar weer gaan trekken, maar eerst nog even opstarten. Vanuit de VvPP is een bijdrage geleverd voor reparatie van een aantal tanks voor de opvang van water.

Van daaruit doorgereden naar Ndekesha, waar zuster Beatrice Kapinga Ntumba met een aantal medezusters 17 weeskinderen opvangt, opvoedt en voedt. Hier levert de VvPP een bijdrage in de kosten van voeding en dat zag er goed uit zoals we zelf ook aangeboden kregen. Bij de rondleiding zag ik 1 van de novicen vakkundig een konijn slachten. Ik dacht nog "lunch" en ja hoor... Beetje taai maar met de pasta en wat piment erg goed. Ja als we op ieder project een maaltijd krijgen moeten we op de terugvlucht bijbetalen.

In totaal ongeveer 5 uren in de auto, vooraf omschreven als goed te doen. Wat zal ik zeggen, er was grotendeels wel aardig door te rijden, de halve weggespoelde weg was best goed aangegeven. Verder leer je heel snel de tong uit de buurt van je tanden te houden.

Opvallend is de rol van de fiets hier, niet om te fietsen maar voor vrachtvervoer. De hele fiets wordt vol gehangen met zakken en grote 20liter cans en voortgeduwd door 1 of 2 jongens, voor afstanden tot 400 km toe.

Landschap vandaag een soort boomsavanne. Soort van, bijna overal omgezet in landbouw. In een stad als Kananga zijn eigenlijk veel meer bomen tussen en bij de huizen. Er wordt veel, heel veel verbrand, zo vlak voor de regens komen. En soms komt dat te dicht bij hutjes zoals we vandaag een paar keer zagen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. John:
    30 juli 2016
    Foto's van fietsvervoer mogen zeker ook!