Onderweg

31 juli 2016

"Après l'aeroport, c'est l'enfer " zei de pater Bernard nog voordat we vertrekken. Nou moe, een pater die "na het vliegveld wordt het de hel" zegt...
Dan denk je nog even dat het wel zal loslopen, dat ik te maken heb met Pater Grapjas. Wij zouden naar Munkamba gaan, onderweg nog in Madila stoppen om een project van Pater Tshikela Roger te bekijken. Vanuit Munkamba nog even het project van de nieuwe provinciaal Ngondo David in Bana Ba Ntumba bekijken.

Maar de weg was niet zo lang, maar slecht. "Après l'aeroport..." weet U nog?
Eigenlijk viel het direct na het vliegveld wel mee. Even. Een beetje. Googel maar eens op "weg" en "Congo" en u treft allemaal leuke plaatjes van grote gaten in de weg. U denkt "gossie, daar hebben ze echt wel slechte plekken".
Die slechte plekken die zijn hier in ieder geval op de weg die we gisteren hadden niet zo talrijk, eigenlijk maar 1, van 90 kilometer.

Na bijna drie uur op de eerste plek, zoals overal gastvrij ontvangen. En weer een maaltijd. Die gastvrijheid heeft een klein vervelend dingetje. Iedereen heeft hier buiten een open hutje met dak van palmbladeren, dat waait door, is best te doen. Je zou zeggen gooi een pan rijst in het midden, de gestoofde kip of konijn, zet er bier bij en klaar zijn we. Nee, we zijn belangrijk bezoek, we worden binnen in huis ontvangen, geen doorwaai en lekker warm onder het golfplaten dak.
We gingen weer op pad. En na iets van 2,5 uur bij Munkamba. Maar eerst meteen door naar het dorp van David. Nog eens anderhalf uur. Voor 45 km iets betere weg dat we. Ook daar van alles bekeken en natuurlijk kwam iedereen David begroeten en zo was het donker toen we terug keerden.
Dat gaat hier snel, om zes uur is het licht, om zeven uur is het donker.
Gelukkig was er nog eten toen we om half 10 aankwamen.
De nacht was matig, niet echt goed geslapen, plakkerig bed, te klein muskietennet.

Op zondagochtend zien we eindelijk waar we zitten een voormalig tamelijk luxe campement, we zien er weinig van want nogal mistig. Luxe? Dat was ooit zo, ik heb hier bedankt voor de teil met water met onbestemd laagje iets dat er op dreef, dan maar niet douchen. De aanblik van het sanitair was ook genoeg om me voor te nemen alle boodschappen uit te stellen. Dat lukte natuurlijk niet.

Overigens heb je hier zeer goede internet en telefoon verbindingen, werkelijk in ieder gat kun je uit de voeten met teleurgesteld, bijna overal heb je 3G. Helaas alleen met vodacom en airtel. En helaas sluit kpn daar niet op aan... Vandaar een blogloze dag, straks wordt het voor de lieve lezeressen en lezers helemaal afzien, Tigo, het netwerk waar kpn wat mee heeft zit alleen in de grotere plaatsen, vast niet in Mwene Ditu waar we 5 dagen zitten. Misschien is daar een computer, misschien ergens WiFi, anders hoef ik 5 dagen niet te tikken en zijn jullie 5 dagen bezorgd..

De zondag zijn we natuurlijk naar de kerk geweest. Jay, ook ik hoorde vooraf mooie verhalen over lange missen met mooi gezang. Helaas valt dat een beetje weg bij de meegebrachte keyboards en drumtoestellen.
Na de lunch weer de terugweg naar Kananga, hetzelfde als gisteren maar omgekeerd. Nu eten, douche, biertje.

Noot: Inmiddels werkt Airtel wel maar alleen als er toevallig net een plekje vrij is op het netwerk. Volgens Wim zou Orange ook moeten werken maar Orange is het daar niet mee eens...